Vyhledávání


Vstup pro registrované






Zapomenuté heslo



   
  Činnost Aeroklubu pomáhají spolufinancovat Město Šumperk, Olomoucký kraj a SFDI
Cessna 172 Skyhawk Tisk

autor: Rostislav Šubert

Active ImageCessna 172 je jednomotorový čtyřsedadlový letoun americké konstrukce známý  pod obchodním názvem Skyhawk. Výroba tohoto letounu byla zahájena v roce  1956 a pokračuje až do současnosti. Za tuto dobu se stala nejúspěšnějším čtyřmístným jednomotorovým letadlem s pístovým motorem na světě. Vděčí za to jednoduché ovladatelnosti, vysokému komfortu letu a snadné údržbě.
Výrobcem je společnost Cessna Aircraft Company, od roku 1992 Textron  Company. Do roku 2008 bylo vyrobeno více než 43.000 kusů.

Prototyp Cessny 172 vzlétl v listopadu 1955. Cessna 172 byla vyvinuta z modelu 170, který poprvé vzlétl v roce 1947. Model 170 měl celokovová křídla, která se později stala standardem pro všechny jednomotorové Cessny. Cessna 170B se vyráběla s většími klapkami a v roce 1956 dostala tříkolový podvozek a tím se z ní stala Cessna 172. Cessna 172 se také nějaký čas vyráběla ve francouzské pobočce Cessny, kde  se letouny montovaly z komponentů posílaných z USA. Tyto Cessny začínaly označením F-172.

Cessna 172 je jednomotorový celokovový hornoplošník s tříkolovým pevným  podvozkem příďového typu se čtyřmi sedadly. Letoun má dobré letové vlastnosti a jednoduchou pilotáž. Tyto vlastnosti jej řadí mezi atraktivní letouny vhodné pro výcvik, cestování, kondiční lety a lety pro veřejnost.  Letoun může startovat z krátkých nezpevněných ploch. Pohání jej čtyřválcový plochý motor Lycoming o výkonu 160 (180) koní nebo šestiválcový Continental o výkonu 210 (145) koní s dvoulistou případně třílistou vrtulí.
Cessna v průběhu let důsledně vylepšovala design letadla, motor a leteckou avioniku. Některé z těchto změn obsahují přidání zadního okna, modifikace profilu křídla, zvýšení obsahu paliva, zvýšení výkonu motorul a další úpravy, ze kterých vznikaly jednotlivé modifikace Cessny 172.
Letouny typu Cessna 172 létají po celém světě už mnoho let. Pevně věříme, že nový přírůstek Cessna FR 172F Skyhawk bude stejně dlouho létat i na letišti v Šumperku.


Modifikace (rok výroby):

172(1956-1959), 172A(1960), 172B(1961), 172C(1962), 172D(1963), 172E(1964), 172F(1965), F172(1965-1971), 172G(1966), 172H(1967), 172I(1968), 172K(1969-1970), 172L(1971-1972), 172M(1973-1976), 172N(1977-1980), R172K, XP(1977-1981), 172RG(1980-1984), 172P(1981-1986), 172Q „Mačeta“(1983), 172R(1996), 172S(1998-?)


Active Image



Technická data (Cessna 172R):

Posádka: 1pilot + 3 cestující
Délka: 8,22 m
Rozpětí: 10,97 m
Výška: 2,68 m
Plocha křídla: 16,2 m2
Profil křídla: NACA 2412
Prázdná hmotnost: 736 kg
Užitečné zatížení: 376 kg
Maximální vzletová hmotnost: 1113 kg
Pohonná jednotka: Lycoming IO-360, 160 koní při 2400 ot/min., objem 4,4  litru
Maximální nepřekročitelná rychlost: 303 km/h
Maximální cestovní rychlost: 237 km/h
Cestovní rychlost : 226 km/h
Maximální dolet: 1272 km
Maximální dostup: 4116 m
Rychlost stoupání: 3,7 m/s
 
< Předch.   Další >